Apa itu Online Marketing?
Online marketing adalah salah satu dari cabang permasaran masa sekarang. Ianya boleh dilakukan menggunakan berbagai kaedah dan alatan yang sedia ada.
Apa pun kaedah yang digunakan didalam permasaran sama ada Online mahupun Offline tujuannya adalah satu iaitu untuk mewarwarkan produk yang kita niagakan.
Kaedah-kaedah Online Marketing yang selalu digunakan adalah:
- Website
- Blog
- Keywords
- Media Social
- Pengiklanan Online - Ads
- Video & Image
- Forum
- Laman Carian
Kelebihan Pemasaran Online
Manfaat kepada Pengguna:
- Mudah
Pelanggan boleh membeli-belah 24 jam sehari dari mana-mana tanpa pergi ke kedai fizikal. - Interaktif & Segera
Pengguna boleh berinteraksi dengan laman web penjual untuk mencari maklumat, produk, atau perkhidmatan yang mereka inginkan, maka perintah atau memuat turun mereka di tempat kejadian.
- Bangunan Perhubungan Pelanggan
Syarikat-syarikat boleh berinteraksi dengan pelanggan untuk mengetahui lebih lanjut mengenai mereka keperluan dan untuk membina pangkalan data pelanggan. - Mengurangkan Kos & Meningkatkan Kecekapan
Mengelakkan perbelanjaan untuk mengekalkan sebuah kedai fizikal, kos sewa, insurans, dan utiliti. Katalog Digital kos kurang untuk menghasilkan daripada percetakan dan mailing katalog kertas. - Fleksibiliti yang lebih besar
Tidak seperti katalog kertas yang mana produk dan harga adalah tetap sehingga percetakan akan datang, katalog dalam talian boleh diselaraskan setiap hari atau setiap jam, menyesuaikan ketersediaan produk, harga, dan promosi untuk dipadankan dengan perubahan keadaan pasaran. - Akses kepada Pasaran Global
Internet adalah satu medium global, yang membolehkan pembeli dan penjual untuk klik dari satu negara ke negara lain di saat.
0 comments:
Post a Comment